سفید شدن موها در جوانی

سفید شدن موها در جوانی

تاریخ انتشار : ١٣٩٦/١١/٢٥

دسته بندی :

سفید شدن موها در جوانی

 

بسياری از جوانان، وقتی اولين موهای سفيد را در آينه می‌بينند، می‌ترسند و برای اين‌كه مثلاً نشانه‌های پيری را در خود از بين ببرند شروع به كندن موهای سفيد می‌كنند!
كندن موهای سفيد و يا رنگ‌كردن آنها و يا چيدن مو برخلاف عقيده‌ی عوام باعث كم شدن موی سفيد نمی‌گردد.
برای جلوگيری از سفيد شدن زودرس موها،  بايد از مواد غذايى استفاده كرد كه حاوی املاح روی، آهن، پتاس و منگنز باشد.
تحقيقات نشان داده که كمبود فلزاتی مانند آهن، روی، منگنز، تيتانيوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی در سفيد شدن موها هستند، البته اين مساله علاج هم دارد.

كارشناسان تغذيه معتقدند؛ افرادی كه دچار سفيدی مو هستند، بايد ميوه‌هايی همچون سيب، گلابی، هلو و همه‌ی ميوه‌هايی كه حاوی مقاديری از املاح گوناگون خصوصاً فلز منگنز هستند و نيز مصرف سبزيجاتی همچون سير، پياز، موسير و تره كه دارای منگنز هستند را در برنامه‌ی غذايي خود بگنجانند.
نخودفرنگی، قارچ، آجيل، لوبيا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سويا و سيب زمينی از جمله غذاهايی هستند كه مقدار قابل‌توجهی مس دارند و می‌تواند بر پوست و مو تاثير بگذارد و حتی از سفيد شدن مو هم جلوگيری كند. 

خوردن جوشانده‌ی سبوس گندم، سنبل‌الطيب، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر با نبات ساييده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهای سفيد موثر است و موهای سفيد شده از موهای رنگی شكننده‌ترند، ولی ريشه‌ی آنها سست نيست و بنابراين سفيد شدن موها نشانه‌ی ريزش مو نمی‌باشد.
بسياری از بيماری‌ها نيز می‌تواند روند سفيد شدن موها را تسريع كند، مانند كمبود ويتامين‌های B(بخصوص اسيد پانتوتنيک وB12)، بیماری تیروئید، بیماری‌های سیستم ایمنی و کم‌خونی. 

در پایان باید این مطلب را نیز اضافه کنیم که گرفتن رژیم‌های سخت و طولانی‌مدت و افزايش گلبول‌های سفيد خون نيز باعث سفيدی زودهنگام و بيش از حد موها می‌شود.  
در كنار اين مساله بايد به استعمال دخانيات نيز اشاره كرد. سيگار كشيدن نيز موها را سفيد می‌كند.
تحقيقات نشان داده، سرعت سفيد شدن مو در سيگاری‌ها، چهار برابر افراد غيرسيگاری است! شايد علت اين امر، كاهش رسيدن اكسيژن به ريشه‌ی موها باشد.